ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရးၾကိဳးပမ္းမႈသမုိင္း အပိုင္း (၁)



ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရးၾကိဳးပမ္းမႈသမုိင္း
အပိုင္း (၁)
(၁၈၈၅-၁၈၉၅)

 ျမန္မာတိုင္းရင္းသားတို႔ဧ။္ လက္နက္စြဲကိုင္ေတာ္လွန္ေရး
ေတာင္တန္းေဒသမ်ားဧ။္နယ္ခ်ဲ႕ဆန္႔က်င္ေရး
ကခ်င္ေတာင္တန္းေဒသ

တိုင္းရင္းသားကခ်င္လူမ်ိဳးတို႔သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အေနာက္ေျမာက္ပိုင္း၊ ေျမာက္ပိုင္းႏွင့္ အေရွ႕ေျမာက္ပိုင္းတို႔တြင္ ေနထိုင္ၾကသည္။ ခႏၱီးနယ္၊ ခ်င္းတြင္းျမစ္ဧ။္ အေရွ႕ဘက္ ဦးရုဆယ္ရြာ၊ ျမစ္ႀကီးနား၊ မိုးေကာင္း၊ မိုးညွင္း၊ မိုးမိတ္၊ မိုးလိႈင္၊ ဝန္းသုိ၊ ဗန္းေမာ္၊ ကသာ၊ ေကာင္းတံု၊ ေရႊကူ၊ မံစီ၊ ျမေတာင္နွင့္ သႏၷီနယ္တို႔ရွိ ေတာင္စဥ္ ေတာင္တန္းမ်ား၊ ေတာင္ၾကားေသသမ်ားတြင္ ကခ်င္လူမ်ိဳးတို႔ေနထိုင္ၾကသည္။ သန္းေခါင္ စာရင္းႏွင့္ မွတ္တမ္းမ်ားအရဆိုလွ်င္ ကခ်င္လူမ်ိဳးတို႔ေနထိုင္ရာ ေဒသသည္ ေယဘုယ်အားျဖင့္ ေျမာက္လတၱီတြဒ္ ၂၃· ၃၀' ႏွင့္ ၂၈· ၃၀'၊ အေရွ႕ေလာင္ဂ်ီတြဒ္ ၉၆· ႏွင့္ ၉၈· ၄၄' တို႔အၾကားတြင္ တည္ရွိသည္။

          ဟိမဝႏၱာေတာင္တန္းႀကီးမွ ျဖာထြက္လာေသာ ေတာင္တန္း ေတာင္စြယ္တို႔သည္ ကခ်င္လူမ်ိဳးတုိ႔ေနထိုင္ရာေဒသတြင္ လက္ေခ်ာင္းမ်ားသဖြယ္ ေတာင္ႏွင့္ေျမာက္ သြယ္တန္းလ်က္ ရွိၾကဧ။္။ ပေလာင္လန္ဘြန္ေတာင္တန္းသာလွ်င္ ေတာင္ေျမာက္မတန္းဘဲ အေရွ႕ႏွင့္ အေနာက္ သြယ္တန္းေနေပသည္။ ေတာင္တန္းေတာင္စြယ္အသြယ္သြယ္ ယွက္ျဖာေနသျဖင့္ ကခ်င္တို႔ေဒသတြင္ ဧရာဝတီျမစ္ဝွမ္းႏွင့္ ဟူးေကာင္းခ်ိဳင့္ဝွမ္းတို႔မွ တစ္ပါး ညီညာေသာေျမျပန္႔လြင္ျပင္ဟူ၍ အလြန္နည္းပါးသည္။ ေတာင္ႏွင့္ေျမာက္သြယ္တန္းေနေသာ ေတာင္ရိုးေတာင္တန္းတို႔အၾကားတြင္ ျမစ္မ်ားသည္ ေျမာက္မွေတာင္သို႔ စီးဆင္းလ်က္ရွိရာ ဧရာဝတီျမစ္မွာ အထင္ရွားဆံုးေသာျမစ္ႀကီးျဖစ္သည္။ ကခ်င္လူမ်ိဳးတို႔ေနထိုင္ေသာေဒသတြင္ ျမစ္ေခ်ာင္းအသြယ္သြယ္ရွိေသာ္လည္း ဧရာဝတီျမစ္တြင္သာ ေလွသေဘၤာတို႔ သြားလာခုတ္ေမာင္းႏိုင္သည္။ အထက္ဘက္ ဗန္းေမာ္အထိ သေဘၤာမ်ား ခုတ္ေမာင္းသြားလာႏိုင္၍ ဗန္းေမာ္ႏွင့္ ဆင္ဘိုအၾကားတြင္ သေဘၤာမ်ား သြားလာျခင္း မျပဳႏိုင္ေခ်။ ဆင္ဘိုမွ ျမစ္ႀကီးနားသုိ႔မူ သေဘၤာမ်ား သြားလာႏုိင္ေပသည္။ ျမစ္ႀကီးနားမွ အထက္ဘက္သုိ႔ ေလွသေဘၤာမ်ား ခရီးမဆက္ႏိုင္ေတာ့ေပ။
          ကုန္းေဘာင္ခတ္အတြင္း တိုင္းရင္းသား ကခ်င္လူမ်ဳိးမ်ားစြာတို႔သည္ ေတာင္ရိုးေတာင္စဥ္မ်ား၊ ေတာင္ၾကားေဒသမ်ားႏွင့္ ေခ်ာင္းရိုးမ်ားတြင္ ရြာငယ္မ်ားတည္၍ ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္။ ထိုရြာငယ္တို႔ကို ေတာင္စားေတာင္အုပ္တုိ႔က ကြပ္ကဲအုပ္ခ်ဳပ္ၾကသည္။ ကုန္းေဘာင္ေခတ္  ျမန္မာမင္းဧ။္အုပ္ခ်ဳပ္မႈအာဏာ သက္ေရာက္ရာ ၿမိဳ႕ရြာမ်ားအနီးရွိ ကခ်င္ ေတာင္စား၊ ေတာင္အုပ္တို႔သည္ ျမန္မားမင္းဧ။္ ဩဇာကို နာခံၾကသည္။ ေတာင္စားေတာင္အုပ္တို႔ လစ္လပ္လွ်င္လည္း ရပ္ရြာအတြင္းရွိ အစုအဖြဲ႕မ်ားမွ သင့္ရာပုဂၢိဳလ္ကို ေရြးခ်ယ္၍ ထိုပုဂၢိဳလ္ကို ျမန္မာမင္းက ေတာင္စားေတာင္အုပ္အျဖစ္ ခန္႔ထားသည္။ ျမန္မာမင္းဧ။္သစၥာကို ခံယူေသာ ေတာင္စား ေတာင္အုပ္တို႔ကိုလည္း ကုန္းေဘာင္ဆက္မင္းတုိ႔က ပဗၺတရာဇာဘြဲ႕ အပ္ႏွင္း၍ အုပ္ခ်ဳပ္ေစသည္။  ေတာင္အုပ္ေတာင္စားတို႔ဧ။္ လက္ေထာက္မ်ားကို ေပါမိႈင္းဟူ၍ ေခၚသည္။ ထိုေပါမိႈင္းတို႔ကိုလည္း ျမန္မာ အေဝးအရာရွိက စီမံခန္႔ထားသည္။ ဧရာဝတီျမစ္ကမ္းရွိ ဗန္းေမာ္၊ မိုးေကာင္း၊ မိုးညွင္း၊ မိုးညွင္း၊ ကသာ၊ ေကာင္းတံု၊ ျမေတာင္ႏွင့္ မိုးမိတ္၊ မိုးလိႈင္၊ ဝန္းသိုၿမိဳ႕တို႔တြင္ ေစာ္ဘြား၊ ၿမိဳ႕ဝန္၊ ဝန္ေထာက္၊ အမတ္ခ်ဳပ္၊ နာခံ၊ စစ္ကဲႏွင့္ ၿမိဳ႕စာေရးတို႔က ႀကီးၾကပ္အုပ္ခ်ဳပ္ၾကသည္။ ေစာဘြားတုိ႔ အုပ္ခ်ဳပ္ေသာ အျခားရြာငယ္မ်ားစြာလည္း ရွိေပေသးသည္ စလဲ၊ မန္ေတာင္၊ မာတင္ ကဲ့သို႔ေသာရြာမ်ား ျဖစ္ၾကေပသည္။
          ကခ်င္တုိ႔ေနထိုင္ရာ ေဒသတြင္ ကခ်င္လူမ်ိဳးမ်ားသာမက ျမန္မာ၊ ရွမ္းႏွင့္ ပေလာင္ လူမ်ိဳးမ်ားစြာလည္း ေနထိုင္ၾကသည္။ ကခ်င္လူမ်ိဳးတို႔တြင္ ဂိ်န္းေဖာ့၊ မရူ၊ အဇီး၊ လရွီ၊ လီဆူး၊ ရဝမ္း ဟူေသာ လူမ်ိဳးစုတုိ႔ပါဝင္သည္။ ဤလူမိ်ဳးစုတုိ႔မွလ ည္း လူမိ်ဳးႈယ္မ်ားစြာ ခြဲထြက္လာခဲ့ၾကေပသည္။ ဂိ်န္းေဖာ့၊ မရူ၊ အဇီး၊ လရွီ၊ ရဝမ္၊ ကခ်င္မ်ိဳးႏြယ္ (ဆာနကခ်င္)၊ မရန္ႏြယ္၊ ကြိတုႏြယ္၊ ထရံႏြယ္၊ ဇာရီဝမ္၊ ထလူ၊ အခူးဖိုင္၊ အနမ္းဖိုင္၊ ရမီလ္၊ လံုမီ၊ ေလဇူး၊ ယိမူ၊ ဟူခ်ာ စသည္တုိ႔ ျဖစ္ၾကေလသည္။
          ကုန္းေဘာင္ေခတ္အတြင္း ကခ်င္လူမ်ိဳးတုိ႔ေနထိုင္ရာေဒသတြင္ အေရးပါေသာၿမိဳ႕တို႔မွာ ဗန္းေမာ္၊ မိုးေကာင္း၊ မိုညွင္း၊ မိုးမိတ္၊ မိုလိႈင္၊ ေကာင္းတံု၊ ေရႊကူ၊ ျမေတာင္ႏွင့္ ဝန္းသုိၿမိဳ႕တုိ႔ ျဖစ္ၾကသည္။ ယင္းတို႔အနက္ ကူသန္းေရာင္းဝယ္ေရးအရ အေရးအပါံုးေသာၿမိဳ႕မွာ ဗန္းေမာ္ၿမိဳ႕ျဖစ္သည္။ ဗန္းေမာ္ၿမိဳ႕သည္ တရုတ္ျမန္မာ ကုန္သြယ္ေရးတြင္ အခ်က္အခ်ာက်ေသာၿမိဳ႕ ျဖစ္သည္။ ဗန္းေမာ္မွ တရုတ္ႏိုင္ငံ အေနာက္ဘက္ေတာင္ပိုင္းသုိ႔ ေပါက္ေရာကေသာ လမ္းသံုးသြယ္ရွိသည္။ ထိုိလမ္းတုိ႔ျဖင့္ တရုတ္ကုန္သည္တုိ႔သည္ တရုတ္ႏိုင္ငံထြက္ ေၾကြထည္၊ ပိုးထည္၊ ပိုးခ်ည္မ်ားကို ယူေဆာင္လ်က္ ဗန္းေမာ္သို႔ လာေရာက္ေရာင္းခ်ၾကသည္။ အခ်ိဳ႕တရုတ္လူမ်ိဳးတုိ႔က ဗန္းေမာ္ပတ္ဝန္းက်င္သုိ႔ လာေရာက္၍ ေက်ာက္စိမ္းတူးေဖာ္ၾကသည္။ တရုတ္ကုန္သည္တို႔သည္ ျမန္မာႏုိင္ငံမွ ေက်ာက္စိမ္း၊ ခ်ည္ထည္ႏွင့္ ဝါဂြမ္းတုိ႔ကို ဝယ္ယူၾကသည္။ ဗန္းေမာ္မွ တရုတ္ႏိုင္ငံအေနာက္ပိုင္းသုိ႔ ေပါက္ေရာက္ကုန္သြယ္ႏိုင္ေသာလမ္းကို အဂၤလိပ္ျမန္မာ ပထမစစ္ပြဲ ျဖစ္ပြားမီကပင္ ၿဗိတိသွ်သံကုိယ္စားလွယ္အျဖစ္ အမႈထမ္းခဲ့ေသာ ေမဂ်ာဘာေနက တရုတ္ဗန္းေမာ္ကုန္သြယ္ေရးအေၾကာင္းကို မွတ္တမ္းတင္ခဲ့ဖူးသည္။ ထိုစဥ္ကပင္ တရုတ္ႏိုင္ငံအေနာက္ပိုင္းသုိ႔ ခ်ည္ထည္မ်ားကို တင္ပို႔ေရာင္းခ်လိုေသာ ၿဗိတိသွ်တို႔သည္ ဗန္းေမာ္ၿမိဳ႕ကို စိတ္ဝင္စားခဲ့ၾကဧ။္။ မင္းတုန္းမင္းလက္ထက္သုိ႔ ေရာက္ေသာအခါ ၿဗိတိသွ်တို႔သည္ ဗန္းေမာ္မွတစ္ဆင့္ တရုတ္ႏိုင္ငံအေနာက္ေတာင္းပိုင္းသုိ႔ ဝင္ေရာက္ကုန္သြယ္လိုေသာဆႏၵ ျပင္းျပလာခဲ့သည္။ ၁၈၆၇ ခုႏွစ္ အဂၤလိပ္ႏွင့္ျမန္မာတို႔ ကုန္သြယ္ေရးစာခ်ဳပ္ ခ်ဳပ္ဆိုသည့္အခါ ဗန္းေမာ္ၿမိဳ႕၌ ၿဗိတိသွ်ကိုယ္စားလွယ္ထားလိုသည္ဟု မင္းတုန္းမင္းတရားႀကီးထံ ခြင့္ပန္ခဲ့ၾကသည္။ ၿဗိတိသွ်တို႔ဧ။္ ေတာင္းဆိုခ်က္ကို မင္းတုန္းမင္းတရားႀကီးကလည္း ခြင့္ျပဳခဲ့သည္။ ခြင့္ျပဳရံုသာမက ဗန္းေမာ္တရုတ္ကုန္သြယ္ေရးလမ္းေၾကာင္းကို စူးစမ္းေလံလာၾကသည့္ ျဗိတိသွ်တို႔အား အေစာင့္အေရွာက္မ်ား ထည့္၍ အကာအကြယ္ေပးခဲ့သည္။ ထိုစဥ္က တရုတ္ႏိုင္ငံ ေနာက္ေတာင္ပိုင္းတြင္ သူပုန္ဓားျပမ်ား ဆူပူလႈပ္ရွားေနသျဖင့္ ၿဗိတိသွ်ေလ့လာေရးသမားတို႔သည္ ဗန္းေမာ္မွ မိုးမ်ဥ္းအထိ အေရာက္သြားႏိုင္ခဲ့ေသာ္လည္း ကုန္သြယ္ေရးလုပ္ငန္းကို အေကာင္အထည္မေဖာ္ႏိုင္ခဲ့ေပ။ သို႔ေသာ္ ျဗိတိသွ်တုိ႔သည္ ဗန္းေမာ္တရုတ္ ကုန္သြယ္ေရးကို စိတ္အားထက္သန္လ်က္ပင္ရွိၾက၏။ သီေပါမင္းလက္ထက္ ဘံုေဘဘားမားသစ္ကိစၥ ေျဖရွင္းေရးႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ သီေပါမင္းထံ ရာဇသံငါးခ်က္ ေပးခဲ့ရာတြင္ ေနာက္ဆံုးအခ်က္၌ “ဗန္းေမာ္မွတစ္ဆင့္တရုတ္ႏိုင္ငံႏွင့္ ၿဗိတိသွ်တို႔ ကုန္သြယ္ေရာင္းဝယ္ရာတြင္ ျမနမ္မာလင္းက လိုအပ္ေသာအကူအညီမ်ားေပးရန္” ဟူ၍ ပါရွိသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အထက္ျမန္မာႏိုင္ငံကို မသိမ္းပိုက္မီကပင္ ကခ်င္တို႔ေနထိုင္သည့္ေဒသကို ၿဗိတိသွ်တို႔က ကုန္သြယ္ေရးအတြက္ အေရးပါေသာေဒသ ျဖစ္သည္ဟု ယံုၾကည္ယူဆေနေၾကာင္း ထင္ရွားေပသည္။
          မႏၱေလးရတနာပံုေနျပည္ေတာ္ကို သိမ္းပိုက္မိၿပီးသည့္ေနာက္ ၁၈၈၅ ခုႏွစ္၊ ဒီဇင္ဘာလ ၁၉ရက္ေန႔ ရက္ေပါင္း ႏွစ္ဆယ္ခန္႔အၾကာတြင္ပင္ ၿဗိတိသွ်ျပည္သိမ္းတပ္၏ စစ္ဦးစီးခ်ဳပ္ ေမဂ်ာဂ်င္နရယ္ပရင္ဒါဂတ္စ္သည္ ဗန္းေမာ္ၿမိဳ႕သုိ႔ ခ်ီတက္ခဲ့သည္။ ခ်ီတက္ရာတြင္
          (၁) ရြိဳင္ရယ္ေဝလဖ်ဴဇိလီယား တပ္ရင္းတစ္ဝက္
          (၂) ၄/၁ ရြိဳင္ရယ္အေျမာက္တပ္တစ္ဝက္
          (၃) ဟာဇရာ ေတာင္ေပၚပစ္အေျမာက္တပ္
          (၄) အမွတ္ (၂၅) မဒရပ္ေျခလ်င္တပ္ရင္းတစ္ဝက္
          (၅) ဆက္ပါတပ္ခြဲတစ္ခြဲ
          (၆) အမွတ္ (၃၆) ျမင္းစီးေျခလ်င္တပ္
          (၇) ဘလူးဂ်က္ကက္တပ္သား ၃၀၀ ခန္႔
တို႔ ပါဝင္ခဲ့ၾကသည္။ ေမဂ်ာဂ်င္နရယ္ပရင္ဒါဂတ္စ္ႏွင့္ ဘရီေဂးဒီးယား ဂ်င္နရယ္ေနာ္မန္၊ ေမဂ်ာ စီ၊ဘီ၊ကြတ္ ႏွင့္ ကက္ပတိန္အဒမ္ဆင္ တို႔လည္း လိုက္ပါခဲ့ၾကသည္။
          ဧရာဝတီျမစ္ရိုးအတိုင္း စစ္သေဘၤာမ်ားျဖင့္ ဗန္းေမာ္သို႔ဆန္တက္ခဲ့ရာတြင္ ျမစ္ကမ္းတစ္ေလွ်ာက္ အခုအခံမရွိ၊ ၿငိမ္ဝပ္ေအးခ်မ္း၍ ၿဗိတိသွ်တပ္မ်ား ခ်ီတက္လာသည္ကို ဝမ္းေျမာက္ဝမ္းသာလက္ခံၾကသည္ဟု ပရင္ဒါဂတ္စ္က ၁၈၈၆ ခုႏွစ္၊ ဇန္နဝါရီလ ၈ရက္ေန႔တြင္ အတြင္းဝန္ထံသံႀကိဳးရိုက္၍ အေၾကာင္းၾကားခဲ့သည္။ စင္စစ္ ျမန္မာတိုင္းသူျပည္သားတို႔သည္ သဘာဝအားျဖင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာေနလိုသူတို႔ ျဖစ္ၾက၏။ ၁၈၈၅ ခုႏွစ္၊ ႏိုဝင္ဘာလ ၂၉ ရက္ေန႔တြင္ သီေပါမင္းပါေတာ္မူသည္ကိုလည္း မႏၱေလးအထက္ဘက္ ဧရာဝတီျမစ္ရိုးတစ္ေလွ်ာက္ရွိတိုင္းရင္းသားျပည္သူတို႔ သိရွိဟန္မတူေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ ဧရာဝတီျမစ္ရိုးအတိုင္းဆန္တက္လာေသာ ၿဗိတိသွ်တို႔ကို ခုခံျခင္းမျပဳဘဲ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္။
          မႏၱေလးမွဗန္းေမာ္သုိ႔ ၿဗိတိသွ်တပ္မ်ားဆန္တက္ခဲ့ရာတြင္ စဥ့္ကူၿမိဳ႕ဝန္သည္ ၿဗိတိသွ်တို႔ထံ အညံ့မခံဘဲ ေရွာင္တိမ္းေနခဲ့သည္။ မၾကာမီ ေရွာင္တိမ္းေနေသာစဥ့္ကူၿမိဳ႕ဝန္သည္ ေရႊဘိုၿမိဳ႕နယ္ရွိ နယ္ခ်ဲ႕ဆန္႔က်င္ေရးတပ္မ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္းခဲ့သည္။ မန္လည္ၿမိဳ႕ဝန္သည္လည္း ၿဗိတိသွ်တို႔ထံ ဝင္ေရာက္အညံ့ခံျခင္း မရွိေခ်။ ၿဗိတိသွ်ဆန္႔က်င္ေရးတပ္မ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္းသြားခဲ့သည္။ ၿဗိတိသွ်တို႔ထံခိုဝင္ေသာ ၿမိဳ႕ဝန္မွာ ျမေတာင္ၿမိဳ႕ေတာ္ဝန္သာျဖစ္သည္။ ၿဗိတိသွ်တပ္မွဴးတို႔ စစ္ေမးသမွ်ကိုလည္း ျမေတာင္ၿမိဳ႕ဝန္က ေျဖၾကားခဲ့သည္။ ၿဗိတိသွ်တို႔ကို ဆန္႔က်င္တိုက္ခိုက္ေနသည့္ ငဖူးေခါင္ကိုပင္ ျမေတာင္ၿမိဳ႕ဝန္ကဖမ္းဆီး၍ ၿဗိတိသွ်တို႔ထံ အပ္ႏွံခဲ့သည္။ ၿဗိတိသွ်တို႔သည္ သစၥာခံျမေတာင္ၿမိဳ႕ဝန္ကို အကာအကြယ္ေပးရန္၊ ဝန္းသိုေစာ္ဘြားကိုသိမ္းသြင္းရန္၊ ျမေတာင္ၿမိဳ႕ကို သိမ္းပိုက္ထားႏိုင္ရန္ ရည္ရြယ္၍  ရြဳိင္ရယ္ေဝလဖ်ဴဇိလီယားတပ္ခြဲႏွစ္ခြဲကို ျမေတာင္တြင္ ခ်ထားခဲ့သည္။ ၿဗိတိသွ်တို႔သည္ ဝန္းသိုေစာ္ဘြားအား မိမိတို႔ထံ သစၥာခံရန္ႏွင့္ မလာေရာက္ပါက သူပုန္အျဖစ္သတ္မွတ္မည္ဟုလညး္ ၿခိမ္းေျခာက္မွာၾကားခဲ့သည္။ ေမာ္လဲၿမိဳ႕ဝန္ႏွင့္ မိုးတာၿမိဳ႕ဝႏ္တို႔ကလည္း ၿဗိတိသွ်တုိ႔ထံ အညံ့မခံဘဲ ဝန္းသိုေစာ္ဘြားထံတြင္ ေရွာင္တိ္မ္းေနထိုင္ခဲ့သည္။

Zin Mar Oo - ဇင္မာဦး

Phasellus facilisis convallis metus, ut imperdiet augue auctor nec. Duis at velit id augue lobortis porta. Sed varius, enim accumsan aliquam tincidunt, tortor urna vulputate quam, eget finibus urna est in augue.

No comments:

Post a Comment